SĄDOWA ETYKIETA – CZYLI JAK ZACHOWYWAĆ SIĘ W SĄDZIE?

Wizyta w sądzie – czy to w charakterze strony, czy świadka często jest stresującym przeżyciem. Dlatego też, aby ograniczyć nerwowość, która może towarzyszyć w dniu rozprawy, w dzisiejszym wpisie postaramy się przybliżyć Państwu, jak zachowywać się w sądzie, jak zwracać się do sędziego oraz w co ubrać się na rozprawę.

Dojazd do sądu warto zaplanować wcześniej, aby uniknąć sytuacji, w której korki na drodze lub inne sytuacje losowe przeszkodzą nam w dotarciu na rozprawę punktualnie. Warto też wziąć pod uwagę czas, jaki może zająć kontrola ochrony przy wejściu do budynku sądu, pozostawienie okrycia wierzchniego w szatni oraz znalezienie właściwej sali rozpraw. Pamiętajmy, że nawet jeżeli na wezwaniu jest zapisany numer sali, to dobrze jest tę informację zweryfikować na wokandzie wywieszonej w budynku sądu. W tym przypadku warto trzymać się zasady, że „być na czas, to być za późno”.

Gdy już znaleźliśmy salę, w której ma odbyć się rozprawa, na której termin zostaliśmy przez sąd wezwani, nie wchodzimy do niej od razu, tylko czekamy na wywołanie. W tym momencie dobrze upewnić się, że nasz telefon komórkowy jest wyciszony lub wyłączony. Na sali rozpraw każdy ma ściśle określone miejsce – z lewej strony składu sędziowskiego siadają zawsze pokrzywdzeni, oskarżyciele posiłkowi, powodowie, wnioskodawcy i prokurator, a z prawej oskarżeni, pozwani i uczestnicy. Świadkowie zajmują miejsca na publiczności. Po wejściu na salę nie siadamy – należy zaczekać na wyraźne polecenie sądu w tej kwestii.

Zeznania składa się stojąc za specjalną barierką. Sąd zaczyna zwykle od pytań o dane personalne strony lub świadka – imię, nazwisko, wiek i zawód. Prosi także o okazanie dowodu osobistego, dlatego też pakując się na rozprawę, pamiętajmy zabrać ze sobą dowód tożsamości. Następnie sąd zadaje bardziej szczegółowe pytania dotyczące sprawy. Tutaj należy podkreślić, że do sądu zawsze zwracamy się słowami „Wysoki Sądzie”, nawet jeżeli pytania zadaje inna osoba (np. prokurator lub adwokat), to odpowiadamy, zwracając się do sądu. Wysłuchując zeznań innych osób, nie należy w żaden sposób komentować ani przerywać ich wypowiedzi. Głos możemy zabrać za każdym razem dopiero za wyraźnym pozwoleniem sędziego.

Na zakończenie rozprawy sędzia może wyznaczyć kolejny termin i poinformuje o tym zgromadzonych, co ważne nie otrzymamy w tym przypadku zawiadomienia drogą listowną. Istotne jest zatem, żeby do samego końca pozostać skupionym i zanotować datę rozprawy, na której termin będziemy musieli się stawić w przyszłości.

Wiele osób zastanawia się, jak należy ubrać się na rozprawę. Dużo może zależeć tutaj od charakteru, w jakim dana osoba w sprawie występuje. Ogólną zasadą jest jednak to, żeby strój był schludny, elegancki i w stonowanych kolorach. Panowie mogą założyć marynarkę, spodnie i koszulę. U pań sprawdzi się koszula, spódnica lub eleganckie spodnie. Pamiętajmy, żeby nie zakładać odkrytego obuwia, np. sandałów czy klapek oraz butów sportowych.

Mamy nadzieję, że udało nam się przybliżyć Państwu podstawy sądowej etykiety i, jeżeli będziecie Państwo musieli kiedyś stawić się w sądzie w charakterze strony lub świadka, nie będzie to dla Państwa bardzo stresujące przeżycie.